Mit írjak a meghívóra? Béreljem vagy vásároljam a menyasszonyi ruhám? Milyen zenére lenne a legjobb bevonulni? Legyen ceremóniamester és vőfély is, vagy csak az egyik, vagy egyik se? Mindenképpen piros menyecske ruha kell? Mibe gyűjtsük a nászajándékot? Mondjuk meg a rokonoknak, hogy pénzt kérünk, vagy tudják maguktól is?
Kis apróságoknak tűnnek ezek a kérdések, de ha sok van belőlük, akkor bármelyik menyasszonyt képesek kétségbeejteni, legalábbis pár pillanatra/órára/napra. Ha benned is hasonló kételyek merültek/merülnek fel, akkor ne aggódj, mert ezek a kérdések más fejében is megfordultak már, sőt, a legtöbb menyasszony átesik rajtuk, és éppen ezért rengetegre már készen áll a válasz 😉
Ebben a cikkben összegyűjtöttem neked a leggyakoribb kérdéseket. Lesz olyan kérdés (több is), amire a válasz az “attól függ”, hiszen az esküvő rólatok szól, és elsősorban hozzátok kell, hogy igazodjon. Ettől persze az “attól függ” típusú válaszoknál is igyekszem támpontot adni, hogy mi alapján tudtok egyszerűen dönteni 🙂
Nem! Nagyon fontos, hogy legkorábban az esküvő tervezett dátuma előtt 12 hónappal, legkésőbb 30 nappal be kell jelenteni a házasságkötési szándékot az anyakönyvi hivatalban. Ha a pár egyik (vagy mindkét) fele külföldi állampolgár, akkor a 30 helyett 60 nappal korábban kell bejelenteni a szándékot.
Ha ez valamiért nem lehetséges, akkor még ne mondjatok le az egész esküvőről, egy kérvénnyel a jegyző engedélyezheti, hogy 30 napon belül házasodjatok, de ez tényleg csak vészmegoldás legyen.
Az esküvő napján lehet szertartásvezető, ez viszont nem váltja ki az anyakönyvvezetőt; az érvényes házasságkötéshez mindenképpen be kell menni az anyakönyvi hivatalba az esküvő napján vagy előtte.
Az alap szertartás a következő elemekből áll: bevonulás, művészeti rész (ének/vers/stb.), anyakönyvvezető hivatalos beszéde, “igen”, gyűrűhúzás, aláírás, szülőköszöntés, művészeti rész, anyakönyvvezető köszöntő beszéde, pezsgős koccintás. Ez nagyjából 20 percbe belefér. Sőt, ennél is lehet rövidebb szertartásotok, a kötelező elemek csak az anyakönyv aláírása és az “igen” kimondása, semmi más. Ha ennél kicsit látványosabb/személyesebb szertartást szeretnétek, akkor itt van néhány ötlet:
Ezekről bővebb információt ebben a külön cikkben találtok.
Általában mindkettő lehetséges, de ez anyakönyvvezetőtől függ, mivel egy kis falu/város anyakönyvvezetője nem biztos, hogy vállal külső helyszínen szertartást; ebben az esetben az egyetlen lehetőség a szertartásvezető. Először tehát mindenképpen tájékozódjatok az anyakönyvi hivatalban arról, hogy mik a lehetőségek!
Kérdezzétek meg azt is, hogy személyre szabott, bővített szertartásra van-e lehetőség (amennyiben ilyet szeretnétek), mert ha nincs, akkor egy döntéssel kevesebbet kell meghoznotok 🙂
Ha mindkét lehetőség fennáll, akkor össze lehet hasonlítani az árakat (ha az adott anyakönyvi hivatal díja 30 ezer, akkor megérheti az anyakönyvvezető, ha 120 ezer, akkor gazdaságosabb a szertartásvezető).
Akkor van szükség esküvőszervezőre, ha Ti a lehető legkevesebb dologgal szeretnétek foglalkozni. Ha stresszel a szervezés, és szeretnétek valakinek átadni, aki megcsinálja helyettetek (és van rá elkölthető keretetek is), akkor érdemes esküvőszervezőt fogadni.
Ha szerettek szervezni, és szeretnétek saját magatok megtervezni a Nagy Napot, akkor semmi szükség rá, hiszen mindent meg tudtok oldani magatok is. Ti is tudtok szolgáltatókat keresni (például itt, a Szolgáltatók oldalon;), Ti is tudtok ajánlatokat kérni és telefonálni a szolgáltatókkal, és Ti is össze tudjátok írni a fontos dátumokat/költségeket (ebben segít az Esküvőtervező és a Költségkalkulátor). Az esküvő napján pedig a ceremóniamester/vőfély/egy jó barát tudja kezelni az esetleges technikai kérdéseket, és el tudja igazítani a szolgáltatókat.
Mindkettő a vendégek irányításáért, az információk bemondásáért, a szolgáltatók koordinálásáért, az esküvő problémamentes lebonyolításáért és a hangulatteremtésért felelős.
A vőfély hagyományos, népviseletben jelenik meg, rímekben beszél, és hagyományos esküvői játékokat játszat a párral és a násznéppel (pl. tojás görgetés a vőlegény nadrágszárában). Hagyomány szerint az ő feladata a vőlegény búcsúztatása és a menyasszony kikérése. Ha nő végzi ezt a szolgáltatást, akkor szokás “nőfély”-nek hívni.
A ceremóniamester a “modern vőfély”: modern eleganciával jelenik meg, általában öltönyben/kosztümben, és nem rímekben beszél, hanem hétköznapi, mai szóhasználattal. Modern esküvői játékokkal készül (pl. páros quiz).
Funkcióját tekintve elég az egyik: mindkettő el tudja látni az összes feladatot, és le tudja vezényelni az esküvőt. Mindkettőre akkor lehet szükség, ha a hangulat miatt szeretnétek egy embert, aki csak a szervezés-irányítás feladatát látja el (ceremóniamester), és egy másikat, aki viccelődik, rímekben beszél, őrzi a magyar hagyományokat, és szóval tartja a násznépet.
Ez tipikusan az “attól függ” kategória. Először is érdemes meghatározni a keretet, amit a ruhára szánsz (és persze azt is, hogy egy vagy két menyasszonyi ruhát szeretnél).
Ha szűkös a keret (150 ezer alatt), akkor érdemes használtan venni egy ruhát, amit az esküvő után el is tudsz adni. Ha ragaszkodsz hozzá, hogy rajtad legyen először a ruha, akkor vehetsz egyet szalonból is, olcsóbb szalonokban lehet találni (nem designer ruhákat), vagy ki lehet fogni egy jó kis januári kiárusítást 🙂
Ha közepes kereted van (kb 150-400 ezerig), akkor már vehetsz egy közepes kategóriájú ruhát szalonban, vagy bérelhetsz designer ruhát.
Ha ennél nagyobb a kereted, akkor már csak a vétel jön szóba (a bérlés 400 ezerből még a designer ruhák esetében is kijön). Itt már csak attól függ, hogy melyik designer ruhák férnek bele, hogy hány száz ezred van a ruhádra.
A bérlés előnyei:
A vásárlás előnyei:
Az általános érv a műszempilla mellett az, hogy jól mutat a fotókon. Ha viszont még soha életedben nem volt rajtad műszempilla, akkor nem biztos, hogy az esküvőd napján érdemes először kipróbálni. Egyrészt kényelmetlenül érezheted magad benne, időbe telik megszokni, másrészt kialakulhat allergia/érzékenység. És hát ki szeretné bedagadt szemmel tölteni a Nagy Napját?
Egy jó sminkes műszempilla nélkül is tud olyan sminket csinálni neked, amiben gyönyörű leszel a fotókon, tehát egyáltalán nem kötelező a műszempilla! Ha már próbáltad és szereted, akkor nyugodtan, ha még egyszer sem próbáltad, akkor vagy hagyd, vagy próbáld ki még az esküvő előtt 😉
A legfontosabb: passzoljon az esküvő színéhez! Ez persze nem jelenti azt, hogy ha babarózsaszín az esküvő, akkor a vőlegénynek is babarózsaszín öltönyben kell lennie, egy világos szürke öltöny például nagyon szépen illik a rószaszínhez. Az örök klasszikus öltöny színek:
Persze, hogy lehet 🙂 Régen a menyasszonynak kötelező volt tűzpiros menyecske ruhában táncolni, ma már inkább arról szól az esküvő, hogy olyan legyen, amilyet megálmodtatok. Szóval ha Te szívesebben táncolnál bordó, barack színű, kék, többszínű, vagy bármilyen más ruhában, akkor ne tartson ettől vissza semmi, a lényeg, hogy jól érezd benne magad 🙂
Ez erősen helyszín- és igényfüggő. A vendégvárás nagyjából 1000-3000/fő körül alakul, maga a vacsora 5000-15000, és az éjféli étel 1000-3000. Az italcsomagok 2500-3000/fő-től indulnak, ebben általában az üdítők, a víz, a kávé és a tea van benne. Ha szeretnétek korlátlan sör- és borfogyasztási lehetőséget, akkor nagyjából 5000-8000/fő-vel kell számolni, korlátlan rövidital fogyasztással pedig 8000-12000/fő-vel.
Ezek persze helyszínenként eltérnek, de az általános gyakorlat az, hogy ha hagyományos menüt kértek, az olcsóbb, mint a fancy éttermi fogások. Ár szerint a legolcsóbb a svédasztalos vacsora, utána következik a tálszervíz (asztalonként kb 2 vegyes tál, amiből mindenki magának szedhet), és a legdrágább a felszolgált, ültetett vacsora.
Összességében tehát a vacsora egy főre 10000 és 30000/fő között alakulhat, attól függően, hogy mennyire felkapott a hely, melyik típusú felszolgálást választjátok, és mennyi “extrát” kértek. (A 10000 csak elméleti összeg, ennyiből nagyjából egy kétfogásos vacsora és alkoholmentes italcsomag jön ki egy kisebb településen, vendégvárás, éjféli ételek és alkohol nélkül). Nem szabad elfelejteni, hogy a vacsora árán kívül további költségekkel is számolni kell, mint pl. a dugódíj, a hosszabbítási díj, a vetítővászon és projektorhasználat, az alapdekor, stb., ezekről bővebb infót ebben a cikkünkben találsz.)
Ez abszolút helyszínfüggő. Mindenképpen kérdezzetek rá ajánlatkéréskor! Három lehetőség van:
Ha van az esküvői torta mellett külön torta (pl. glutén-/laktózmentes), és édes sütemény, akkor nagyjából a létszám felével lehet számolni. Ha csak az esküvői torta van, és nem kértek/visztek süteményt és külön tortát mellé, akkor célszerű a vendégsereg 80%-ával számolni. Pl. 100 főre 80 szeletes torta elég szokott lenni.
Ha nagyon biztosra akartok menni, akkor annyi szeletet kértek, ahány vendég jön, de emellé tényleg nem érdemes külön tortákat vinni/rendelni, és süteményt sem, mert a végén majd nem győzitek elpakolni.
Mindenképpen érdemes mérlegelni az alábbi pontokat:
További infókat a torta és sütimennyiségekről ebben a cikkünkben találsz.
Nagyban család- és ismerősfüggő. Ha gazdag amerikai nagybácsik és sikeres itthoni milliomosok rejtőznek a családban, akkor az esküvő igazából egy meggazdagodási lehetőség. Ha viszont sok a gimis/egyetemista meghívott, és az olyan, aki maga is pont hogy megél a fizetéséből, akkor nem számíthattok sok százezres borítékokra.
Az “illem” azt diktálja, hogy nagyjából fejenként 20 ezret illik adni, vagy legalább annyit, hogy a vendég fedezze a vacsorájának a költségeit. Ha a szállást a vendégnek kell fizetnie, akkor ez az összeg lehet kevesebb, ha Ti fizetitek nekik a szállást, akkor sokan ezt beleszámolják, és annyival többet adnak. A fejenként 20 ezer alól természetesen kivétel, ha egész családok jönnek, ők pl nem biztos, hogy 100 ezret fognak adni csak azért, mert öten vannak.
Ez a költségvetésetektől, a helyszín megközelíthetőségétől, és a vendégektől is függ, de semmiképpen sem kötelező.
Az esküvőre szánt keretetek a legmeghatározóbb: hiába szeretnétek kifizetni mindenki szállását, ha nem fér bele a költségvetésbe. Manapság már egyáltalán nem ciki a vendégekre hárítani a szállás költségét, arra viszont jó, ha figyeltek, hogy ne fejenként 10 ezres szállást intézzetek nekik saját költségre. Vagy ajánljatok nekik olcsóbb szállást, vagy egy olcsóbbat és egy drágábbat, hogy aztán eldönthessék, mennyit szánnak rá. Mindenképpen növeli a vendégek elégedettségét, ha segítetek nekik a szállást kiválasztani/lefoglalni – ajánljatok nekik opciókat, vagy akár vállaljátok át a szállással való kommunikációt.
Ha egy csak autóval megközelíthető, több óra utazással járó helyszínt választotok, ahol a közvetlen közelben szállás sincs, akkor szép gesztus kifizetni a vendégek szállását, ha van rá keret. Ha nem fér bele a költségvetésbe, akkor az is jó megoldás, ha biztosítotok nekik transzfert a helyszín és a szállás között (taxi, kisbusz, stb.), hogy az este folyamán nyugodtan ihassanak.
Az utazást nem szokás fizetni, a transzfert viszont mindenképpen.
Az a legjobb bevonuló zene, ami a legjobban illik hozzátok. A kedvenc dalotok, vagy egy olyan dal, ami egy számotokra különleges eseményhez kapcsolódik, bármi lehet bevonuló zene.
Ha nincs egyértelmű kedvencetek, akkor itt van néhány ötlet:
A köszönetajándék, a zenéhez hasonlóan, akkor a legjobb, ha személyes. Lehet például:
A szülőköszöntő ajándék is akkor a legjobb, ha személyre szabott, és minden szülő valami hozzá közel álló ajándékot kap. Az ajándék lehet tárgy vagy élmény is, kötődhet az esküvőhöz, de adhattok olyan ajándékot is, amit például szülinapra is adnátok. Néhány ötlet, ha nem jutna eszedbe semmi:
Anyukáknak:
Apukáknak:
Mindkét szülőnek
Hagyomány szerint egy fonott kosárba, de mivel már nem a múlt évezredben élünk, nyugodtan gyűjthetitek bármi másba is, pl. díszdobozba, egyedi feliratos fadobozba (ebből nagy választékot találtok pl. az Aliexpressen), vagy akár egy szépen kidekorált régi bőröndbe is. Ehhez itt találsz inspirációt.
A két legfontosabb adatot semmiképpen ne felejtsd le róla: helyszín + időpont!
Ezen kívül még segítség a vendégeknek, ha megemlíted a következőket: lesz-e szállás (ha igen, hol, mennyibe kerül, stb.), milyen ruhában jöjjenek, hogyan jutnak el a helyszínre, lesz-e parkolóhely, meddig tart a lagzi, mi lesz a vacsora…
Ha úgy érzed, hogy ez túl sok infó, és nem fér el a meghívón, akkor akár gondolkozz el a hagyományos papírmeghívó helyett/mellett egy esküvői weboldalon, ahol garantáltan lesz hely mindennek 😉 Ebben tudunk is segíteni, bővebb infót itt találsz róla.
Ezt manapság már nem szokás megmondani, tudják ők maguktól is. A régi kávéfőző, edénykészlet, stb. ajándékozás divatja elmúlt, a vendégek automatikusan borítékot visznek az esküvőkre. Ha egyikőtöknek esetleg hagyományőrzőbb családja van, akkor velük érdemes lehet megbeszélni (elég szóban is), hogy köszönitek szépen, már mindenetek megvan a háztartásban. Ha mégis szeretnétek mindenkinek egyértelműen jelezni, akkor a legjobb megoldás erre egy vicces kis megjegyzés vagy rajz a meghívó alján, ami személyes is egyben.
You must be logged in to post a comment.
© 2022 Minden jog fenntartva!