Esküvői kérdések és válaszok

Egy kis segítség az esküvőtervezéshez:)

Mit írjak a meghívóra? Béreljem vagy vásároljam a menyasszonyi ruhám? Milyen zenére lenne a legjobb bevonulni? Legyen ceremóniamester és vőfély is, vagy csak az egyik, vagy egyik se? Mindenképpen piros menyecske ruha kell? Mibe gyűjtsük a nászajándékot? Mondjuk meg a rokonoknak, hogy pénzt kérünk, vagy tudják maguktól is?

Kis apróságoknak tűnnek ezek a kérdések, de ha sok van belőlük, akkor bármelyik menyasszonyt képesek kétségbeejteni, legalábbis pár pillanatra/órára/napra. Ha benned is hasonló kételyek merültek/merülnek fel, akkor ne aggódj, mert ezek a kérdések más fejében is megfordultak már, sőt, a legtöbb menyasszony átesik rajtuk, és éppen ezért rengetegre már készen áll a válasz 😉

Ebben a cikkben összegyűjtöttem neked a leggyakoribb kérdéseket. Lesz olyan kérdés (több is), amire a válasz az “attól függ”, hiszen az esküvő rólatok szól, és elsősorban hozzátok kell, hogy igazodjon. Ettől persze az “attól függ” típusú válaszoknál is igyekszem támpontot adni, hogy mi alapján tudtok egyszerűen dönteni 🙂

Polgári szertartás

Nem! Nagyon fontos, hogy legkorábban az esküvő tervezett dátuma előtt 12 hónappal, legkésőbb 30 nappal be kell jelenteni a házasságkötési szándékot az anyakönyvi hivatalban. Ha a pár egyik (vagy mindkét) fele külföldi állampolgár, akkor a 30 helyett 60 nappal korábban kell bejelenteni a szándékot.

Ha ez valamiért nem lehetséges, akkor még ne mondjatok le az egész esküvőről, egy kérvénnyel a jegyző engedélyezheti, hogy 30 napon belül házasodjatok, de ez tényleg csak vészmegoldás legyen.

Az esküvő napján lehet szertartásvezető, ez viszont nem váltja ki az anyakönyvvezetőt; az érvényes házasságkötéshez mindenképpen be kell menni az anyakönyvi hivatalba az esküvő napján vagy előtte.

  • Az anyakönyvvezető általi szertartás hivatalos – a szertartásvezető ceremóniája nem hivatalos.
  • Az anyakönyvvezető személye városhoz/kerülethez kötött, nem válogathatunk – a szertartásvezetőt a pár választhatja ki.
  • Az anyakönyvvezetőnél nem mindig van lehetőség személyre szabott szertartásra – a szertartásvezetővel olyan szertartásotok lehet, amilyet csak szeretnétek
    • Az anyakönyvvezető esetében a lehetőségek az anyakönyvvezető személyétől függnek: van, aki szigorúan a hivatalos szöveget mondja, és van, aki hajlandó változtatni a szertartáson, és igazodni a pár igényeihez.
  • Az anyakönyvvezető megadott órákban (általában 08:00-16:00) elérhető az anyakönyvi hivatalban, a szertartásvezető a pár által megadott időpontban és helyszínen vállalja a szertartás levezetését.
    • Az anyakönyvvezetővel is lehet egyeztetni a munkaidején kívül eső időpontot és akár külső helyszínt is, ezek a szolgáltatások viszont mindenképpen plusz költséggel járnak, és az anyakönyvvezető általában nem tud olyan rugalmas lenni időpont és helyszín tekintetében, mint a szertartásvezető. Egy szertartásvezető például, ha még szabad az általatok megadott napon, ünnepnapokon, sőt, akár éjszaka is vállal szertartást – az anykönyvvezetőnél ilyesmire nincs lehetőség.
  • Az anyakönyvvezető ingyenes, a szertartásvezető szolgáltatásának díja van, ez általában 50-60 ezer forint (+ esetlegesen kiszállási díj).
    • Az anyakönyvvezető csak hétköznap, munkaidőben ingyenes (vigyázat, a péntek nem minden hivatalban munkanap!). Ha külső helyszínt szeretnétek és/vagy a 08:00-16:00-n kívül eső időpontot vagy hétvégét, akkor az anykönyvvezető szolgáltatása sem ingyenes, anyakönyvi hivataltól függően kb. 10-30 ezer az anyakönyvvezető rendelkezésre állásának költsége, a kiszállási díj 30 és 150 ezer forint között van. Ha zenét és/vagy extra szertartáselemeket szeretnétek, ezek is plusz költséggel járnak (még munkaidőben, anyakönyvi hivatalban tartott házasságkötéskor is).

Az alap szertartás a következő elemekből áll: bevonulás, művészeti rész (ének/vers/stb.), anyakönyvvezető hivatalos beszéde, “igen”, gyűrűhúzás, aláírás, szülőköszöntés, művészeti rész, anyakönyvvezető köszöntő beszéde, pezsgős koccintás. Ez nagyjából 20 percbe belefér. Sőt, ennél is lehet rövidebb szertartásotok, a kötelező elemek csak az anyakönyv aláírása és az “igen” kimondása, semmi más. Ha ennél kicsit látványosabb/személyesebb szertartást szeretnétek, akkor itt van néhány ötlet:

  • fogadalom
  • lakat ceremónia
  • gyertya ceremónia
  • kötél ceremónia
  • faültetés
  • fröccsöntés
  • rosé keverés
  • fűszer ceremónia
  • hal ceremónia
  • homoköntés
  • vászonfestés
  • lufiposta
  • lepke reptetés
  • galamb reptetés
  • időkapszula

Ezekről bővebb információt ebben a külön cikkben találtok.

Általában mindkettő lehetséges, de ez anyakönyvvezetőtől függ, mivel egy kis falu/város anyakönyvvezetője nem biztos, hogy vállal külső helyszínen szertartást; ebben az esetben az egyetlen lehetőség a szertartásvezető. Először tehát mindenképpen tájékozódjatok az anyakönyvi hivatalban arról, hogy mik a lehetőségek!

Kérdezzétek meg azt is, hogy személyre szabott, bővített szertartásra van-e lehetőség (amennyiben ilyet szeretnétek), mert ha nincs, akkor egy döntéssel kevesebbet kell meghoznotok 🙂

Ha mindkét lehetőség fennáll, akkor össze lehet hasonlítani az árakat (ha az adott anyakönyvi hivatal díja 30 ezer, akkor megérheti az anyakönyvvezető, ha 120 ezer, akkor gazdaságosabb a szertartásvezető).

Szolgáltatók

Akkor van szükség esküvőszervezőre, ha Ti a lehető legkevesebb dologgal szeretnétek foglalkozni. Ha stresszel a szervezés, és szeretnétek valakinek átadni, aki megcsinálja helyettetek (és van rá elkölthető keretetek is), akkor érdemes esküvőszervezőt fogadni.

Ha szerettek szervezni, és szeretnétek saját magatok megtervezni a Nagy Napot, akkor semmi szükség rá, hiszen mindent meg tudtok oldani magatok is. Ti is tudtok szolgáltatókat keresni (például itt, a Szolgáltatók oldalon;), Ti is tudtok ajánlatokat kérni és telefonálni a szolgáltatókkal, és Ti is össze tudjátok írni a fontos dátumokat/költségeket (ebben segít az Esküvőtervező és a Költségkalkulátor). Az esküvő napján pedig a ceremóniamester/vőfély/egy jó barát tudja kezelni az esetleges technikai kérdéseket, és el tudja igazítani a szolgáltatókat.

Mindkettő a vendégek irányításáért, az információk bemondásáért, a szolgáltatók koordinálásáért, az esküvő problémamentes lebonyolításáért és a hangulatteremtésért felelős.

A vőfély hagyományos, népviseletben jelenik meg, rímekben beszél, és hagyományos esküvői játékokat játszat a párral és a násznéppel (pl. tojás görgetés a vőlegény nadrágszárában). Hagyomány szerint az ő feladata a vőlegény búcsúztatása és a menyasszony kikérése. Ha nő végzi ezt a szolgáltatást, akkor szokás “nőfély”-nek hívni.

A ceremóniamester a “modern vőfély”: modern eleganciával jelenik meg, általában öltönyben/kosztümben, és nem rímekben beszél, hanem hétköznapi, mai szóhasználattal. Modern esküvői játékokkal készül (pl. páros quiz).

Funkcióját tekintve elég az egyik: mindkettő el tudja látni az összes feladatot, és le tudja vezényelni az esküvőt. Mindkettőre akkor lehet szükség, ha a hangulat miatt szeretnétek egy embert, aki csak a szervezés-irányítás feladatát látja el (ceremóniamester), és egy másikat, aki viccelődik, rímekben beszél, őrzi a magyar hagyományokat, és szóval tartja a násznépet.

Menyasszony és vőlegény

Ez tipikusan az “attól függ” kategória. Először is érdemes meghatározni a keretet, amit a ruhára szánsz (és persze azt is, hogy egy vagy két menyasszonyi ruhát szeretnél).

Ha szűkös a keret (150 ezer alatt), akkor érdemes használtan venni egy ruhát, amit az esküvő után el is tudsz adni. Ha ragaszkodsz hozzá, hogy rajtad legyen először a ruha, akkor vehetsz egyet szalonból is, olcsóbb szalonokban lehet találni (nem designer ruhákat), vagy ki lehet fogni egy jó kis januári kiárusítást 🙂

Ha közepes kereted van (kb 150-400 ezerig), akkor már vehetsz egy közepes kategóriájú ruhát szalonban, vagy bérelhetsz designer ruhát.

Ha ennél nagyobb a kereted, akkor már csak a vétel jön szóba (a bérlés 400 ezerből még a designer ruhák esetében is kijön). Itt már csak attól függ, hogy melyik designer ruhák férnek bele, hogy hány száz ezred van a ruhádra.

A bérlés előnyei:

  • nem kell tárolni a ruhát se az esküvő előtt, se utána
  • designer ruha esetében sokkal olcsóbb
  • nem kell foglalkozni az eladással

A vásárlás előnyei:

  • a ruha megmarad az esküvő után is, nem csak egy napra a Tiéd
  • az esküvő után eladhatod, és visszajön az árának egy része
  • az esküvő reggelén van elég dolgod, legalább a ruhát nem kell elhozni
  • az esküvő másnapján nem kell rohanni a szalonba visszavinni a ruhát

Az általános érv a műszempilla mellett az, hogy jól mutat a fotókon. Ha viszont még soha életedben nem volt rajtad műszempilla, akkor nem biztos, hogy az esküvőd napján érdemes először kipróbálni. Egyrészt kényelmetlenül érezheted magad benne, időbe telik megszokni, másrészt kialakulhat allergia/érzékenység. És hát ki szeretné bedagadt szemmel tölteni a Nagy Napját?

Egy jó sminkes műszempilla nélkül is tud olyan sminket csinálni neked, amiben gyönyörű leszel a fotókon, tehát egyáltalán nem kötelező a műszempilla! Ha már próbáltad és szereted, akkor nyugodtan, ha még egyszer sem próbáltad, akkor vagy hagyd, vagy próbáld ki még az esküvő előtt 😉

A legfontosabb: passzoljon az esküvő színéhez! Ez persze nem jelenti azt, hogy ha babarózsaszín az esküvő, akkor a vőlegénynek is babarózsaszín öltönyben kell lennie, egy világos szürke öltöny például nagyon szépen illik a rószaszínhez. Az örök klasszikus öltöny színek:

  • a szürke minden árnyalata a világostól a sötétig
  • kék (főleg királykék, sötétkék)
  • fekete
Ha ezek közül az egyiket választjátok, akkor a nyakkendő és a díszzsebkendő színével még tudtok igazodni az esküvő színéhez. Magának az öltönynek csak annyiból jó passzolnia az esküvő színéhez, hogy például egy zöld dekorációhoz nem érdemes királykék öltönyt venni 🙂

Persze, hogy lehet 🙂 Régen a menyasszonynak kötelező volt tűzpiros menyecske ruhában táncolni, ma már inkább arról szól az esküvő, hogy olyan legyen, amilyet megálmodtatok. Szóval ha Te szívesebben táncolnál bordó, barack színű, kék, többszínű, vagy bármilyen más ruhában, akkor ne tartson ettől vissza semmi, a lényeg, hogy jól érezd benne magad 🙂

Vacsora

Ez erősen helyszín- és igényfüggő. A vendégvárás nagyjából 1000-3000/fő körül alakul, maga a vacsora 5000-15000, és az éjféli étel 1000-3000. Az italcsomagok 2500-3000/fő-től indulnak, ebben általában az üdítők, a víz, a kávé és a tea van benne. Ha szeretnétek korlátlan sör- és borfogyasztási lehetőséget, akkor nagyjából 5000-8000/fő-vel kell számolni, korlátlan rövidital fogyasztással pedig 8000-12000/fő-vel.

Ezek persze helyszínenként eltérnek, de az általános gyakorlat az, hogy ha hagyományos menüt kértek, az olcsóbb, mint a fancy éttermi fogások. Ár szerint a legolcsóbb a svédasztalos vacsora, utána következik a tálszervíz (asztalonként kb 2 vegyes tál, amiből mindenki magának szedhet), és a legdrágább a felszolgált, ültetett vacsora.

Összességében tehát a vacsora egy főre 10000 és 30000/fő között alakulhat, attól függően, hogy mennyire felkapott a hely, melyik típusú felszolgálást választjátok, és mennyi “extrát” kértek. (A 10000 csak elméleti összeg, ennyiből nagyjából egy kétfogásos vacsora és alkoholmentes italcsomag jön ki egy kisebb településen, vendégvárás, éjféli ételek és alkohol nélkül). Nem szabad elfelejteni, hogy a vacsora árán kívül további költségekkel is számolni kell, mint pl. a dugódíj, a hosszabbítási díj, a vetítővászon és projektorhasználat, az alapdekor, stb., ezekről bővebb infót ebben a cikkünkben találsz.)

Ez abszolút helyszínfüggő. Mindenképpen kérdezzetek rá ajánlatkéréskor! Három lehetőség van:

  • Vihetitek a pálinkát és a röviditalokat, minden plusz költség nélkül
  • Vihetitek a röviditalokat, de csak szállítólevéllel/zárjeggyel (tehát a nagypapa pálinkáját nem lehet bevinni, csak nagykerben/áruházban vásárolt italokat), és cserében a helyszínnek dugódíjat/felszolgálási díjat/lelépési díjat fizettek. Ez a díj általában 500-2000 ft/fő között mozog (vagy 1000-2000 ft/üveg), ezért a helyszín lemond a röviditalokból származó bevételről, és felszolgálja a hozott italokat.
  • Egyáltalán nem lehet vinni röviditalt, csak a helyszíntől lehet kérni csomagban vagy fogyasztási alapon.
Ennek hátterében egy törvényi szabályozás állt, miszerint a vendéglátó helyszínek nem szolgálhatnak fel zárjegy nélküli italokat. Ezt a szabályozást néhány hely a szorosabb ellenőrzés miatt szigorúan betartja, néhány hely azonban rugalmasabban kezeli.

Ha van az esküvői torta mellett külön torta (pl. glutén-/laktózmentes), és édes sütemény, akkor nagyjából a létszám felével lehet számolni. Ha csak az esküvői torta van, és nem kértek/visztek süteményt és külön tortát mellé, akkor célszerű a vendégsereg 80%-ával számolni. Pl. 100 főre 80 szeletes torta elég szokott lenni.

Ha nagyon biztosra akartok menni, akkor annyi szeletet kértek, ahány vendég jön, de emellé tényleg nem érdemes külön tortákat vinni/rendelni, és süteményt sem, mert a végén majd nem győzitek elpakolni.

Mindenképpen érdemes mérlegelni az alábbi pontokat:

  • Mikor fogjátok felszolgálni a tortát? Ha pl. éjfél körül, akkor addigra már hazamennek a nem ottalvó vendégek, velük már nem kell számolni.
  • Hány gyerekes család jön? Ők általában hamarabb indulnak, és ha maradnak a tortára, akkor is nagyjából egy szeletet fognak megenni családonként.
  • Hány idős rokon/vendég lesz? Ők is általában hamarabb elindulnak.
  • Mennyire édesszájú a násznép? Ha sok olyan vendég van, akiről tudjátok, hogy szívesen repetáznak, ha sütiről van szó, akkor érdemes több szeletet rendelni, mert ők majd megeszik, amit a hamar indulók meghagynak.

További infókat a torta és sütimennyiségekről ebben a cikkünkben találsz.

Pénzügyek

Nagyban család- és ismerősfüggő. Ha gazdag amerikai nagybácsik és sikeres itthoni milliomosok rejtőznek a családban, akkor az esküvő igazából egy meggazdagodási lehetőség. Ha viszont sok a gimis/egyetemista meghívott, és az olyan, aki maga is pont hogy megél a fizetéséből, akkor nem számíthattok sok százezres borítékokra.

Az “illem” azt diktálja, hogy nagyjából fejenként 20 ezret illik adni, vagy legalább annyit, hogy a vendég fedezze a vacsorájának a költségeit. Ha a szállást a vendégnek kell fizetnie, akkor ez az összeg lehet kevesebb, ha Ti fizetitek nekik a szállást, akkor sokan ezt beleszámolják, és annyival többet adnak. A fejenként 20 ezer alól természetesen kivétel, ha egész családok jönnek, ők pl nem biztos, hogy 100 ezret fognak adni csak azért, mert öten vannak.

Ez a költségvetésetektől, a helyszín megközelíthetőségétől, és a vendégektől is függ, de semmiképpen sem kötelező.

Az esküvőre szánt keretetek a legmeghatározóbb: hiába szeretnétek kifizetni mindenki szállását, ha nem fér bele a költségvetésbe. Manapság már egyáltalán nem ciki a vendégekre hárítani a szállás költségét, arra viszont jó, ha figyeltek, hogy ne fejenként 10 ezres szállást intézzetek nekik saját költségre. Vagy ajánljatok nekik olcsóbb szállást, vagy egy olcsóbbat és egy drágábbat, hogy aztán eldönthessék, mennyit szánnak rá. Mindenképpen növeli a vendégek elégedettségét, ha segítetek nekik a szállást kiválasztani/lefoglalni – ajánljatok nekik opciókat, vagy akár vállaljátok át a szállással való kommunikációt.

Ha egy csak autóval megközelíthető, több óra utazással járó helyszínt választotok, ahol a közvetlen közelben szállás sincs, akkor szép gesztus kifizetni a vendégek szállását, ha van rá keret. Ha nem fér bele a költségvetésbe, akkor az is jó megoldás, ha biztosítotok nekik transzfert a helyszín és a szállás között (taxi, kisbusz, stb.), hogy az este folyamán nyugodtan ihassanak.

Az utazást nem szokás fizetni, a transzfert viszont mindenképpen.

Egyéb

Az a legjobb bevonuló zene, ami a legjobban illik hozzátok. A kedvenc dalotok, vagy egy olyan dal, ami egy számotokra különleges eseményhez kapcsolódik, bármi lehet bevonuló zene.

Ha nincs egyértelmű kedvencetek, akkor itt van néhány ötlet:

  • F. Mendelssohn – The Wedding March
  • Pachelbel – D-dúr kánon
  • Wagner – Bridal Chorus
  • Christina Perry – A Thousand Years
  • Train – Marry Me
  • Ed Sheeran – Perfect
  • Ellie Goulding – How Long Will I Love You
  • Sara Bareilles – I Choose You
  • John Legends – All of Me
  • Colbie Caillat – I do
  • Celine Dion – Because You Loved Me
  • Michael Buble – Everything
  • Donna Lewis – I love you forever
  • Luther Vandross & Mariah Carey – Endless Love
Itt találsz még több zenét (külön a bevonuláshoz, a szertartáshoz, és a gratulációhoz), sőt, bele is hallgathatsz a számokba, hogy gyorsabban menjen a döntés 😉

A köszönetajándék, a zenéhez hasonlóan, akkor a legjobb, ha személyes. Lehet például:

  • névre szóló hűtőmágnes
  • egy fotó a párról
  • fa díszek névre szólóan
  • bármilyen édesség (kandis cukor, marshmellow, stb.)
  • kis üveg méz
  • kis üveg nutella
  • mini szukkulens
  • virágmag, amit a vendégek majd elültethetnek
  • legyező
  • saját készítésű szappan
  • mini üveges befőtt
  • fürdősó
  • saját készítésű fürdőbomba

A szülőköszöntő ajándék is akkor a legjobb, ha személyre szabott, és minden szülő valami hozzá közel álló ajándékot kap. Az ajándék lehet tárgy vagy élmény is, kötődhet az esküvőhöz, de adhattok olyan ajándékot is, amit például szülinapra is adnátok. Néhány ötlet, ha nem jutna eszedbe semmi:

Anyukáknak:

  • virágbox
  • nyaklánc/ékszer
  • egyedi feliratos fakanál/nyújtófa/vágódeszka

Apukáknak:

  • egyedi feliratos kalapács
  • egyedi feliratos mandzsettagomb
  • óra
  • nyakkendő

Mindkét szülőnek

  • egyedi feliratos boros pohár szett
  • egyedi feliratos/címkés borosüveg (és benne persze egy jó bor)
  • fényképalbum, üres helyekkel, ahova az esküvőről készült képek férnek majd
  • családfa párna
  • fa díszdoboz
  • gyertya

Hagyomány szerint egy fonott kosárba, de mivel már nem a múlt évezredben élünk, nyugodtan gyűjthetitek bármi másba is, pl. díszdobozba, egyedi feliratos fadobozba (ebből nagy választékot találtok pl. az Aliexpressen), vagy akár egy szépen kidekorált régi bőröndbe is. Ehhez itt találsz inspirációt.

A két legfontosabb adatot semmiképpen ne felejtsd le róla: helyszín + időpont!

Ezen kívül még segítség a vendégeknek, ha megemlíted a következőket: lesz-e szállás (ha igen, hol, mennyibe kerül, stb.), milyen ruhában jöjjenek, hogyan jutnak el a helyszínre, lesz-e parkolóhely, meddig tart a lagzi, mi lesz a vacsora…

Ha úgy érzed, hogy ez túl sok infó, és nem fér el a meghívón, akkor akár gondolkozz el a hagyományos papírmeghívó helyett/mellett egy esküvői weboldalon, ahol garantáltan lesz hely mindennek 😉 Ebben tudunk is segíteni, bővebb infót itt találsz róla.

Ezt manapság már nem szokás megmondani, tudják ők maguktól is. A régi kávéfőző, edénykészlet, stb. ajándékozás divatja elmúlt, a vendégek automatikusan borítékot visznek az esküvőkre. Ha egyikőtöknek esetleg hagyományőrzőbb családja van, akkor velük érdemes lehet megbeszélni (elég szóban is), hogy köszönitek szépen, már mindenetek megvan a háztartásban. Ha mégis szeretnétek mindenkinek egyértelműen jelezni, akkor a legjobb megoldás erre egy vicces kis megjegyzés vagy rajz a meghívó alján, ami személyes is egyben.

Comments

mood_bad
  • Még nincs hozzászólás
  • Írj hozzászólást